Blir sosiale medier gjennombruddet for delingskulturen?

Med web 2.0 ble tankegangen om å dele informasjon og kunnskap materialisert gjennom tjenester og applikasjoner som gjør det enkelt å få til slik deling.  Web 2.0 førte med seg begreper som “kollektiv intelligens”, og nettet omtales gjerne som den “digitale almenningen” hvor kompetanse bygges i sosiale nettverk. Wikipedia er et strålende eksempel på hva en digital dugnad på nettet kan resultere i. Til tross for at det ikke mangler på gode eksempler som viser hva en delingskultur kan gi av merverdi, går det tregt å få innført denne delingstanken i offentlig sektor.

Tidligere fornyingsminister Heidi Grande Røys gikk i sin tid hardt ut med sterke oppfordringer til det offentlige om å forholde seg til den nye delingskulturen og bli en del av den. Dét til tross, er det offentlige ikke kommet særlig langt i å etablere en slik kultur. Med tanke på strukturen innen offentlig sektor med et stort antall kommuner og offentlige etater, er det ingen tvil om at det vil være mye å hente på en sterkere dugnads- og delingsånd istedenfor at lokale etater skal løse de samme problemstillingene, hver på sin måte.

Fremmarsjen av sosiale nettsamfunn som Facebook og Twitter har vært eksplosiv de siste årene. Facebook var i starten dominert av den yngre garde, men i den senere tid har andelen av godt voksne mennesker som benytter Facebook også økt betraktelig. Bortimot annenhver nordmann er idag på Facebook og globalt er antallet brukere passert 500 millioner, ifølge synlighet.no. Facebook benyttes først og fremst i den private sfære, men denne typen nettsamfunn benyttes i mindre grad i profesjonell sammenheng innad i offentlige organisasjoner eller mellom det offentlige og publikum.

Det er nok mange årsaker til dette. En av dem kan være manglende modenhet ift. bruken av sosiale medier og at det derfor er større terskel for å bruke disse i en mer formell og profesjonell sammenheng. En annen grunn kan være utrygghet mht. sikkerhet i og med at dataene “svever ute i skyen” uten at vi helt vet hvordan sikkerheten på dataene ivaretas både mht. andres innsyn i dataene og tilgang til egne data. Jeg tror også at det er en ikke ubetydelig frykt for å miste kontroll når det åpnes for at alle kan bidra inn i felleskapet.

Det er vanskelig å tro noe annet enn at den økende bruken av sosiale medier i den private sfæren vil skape endring i hvordan vi jobber og at flere og flere vil ha med dette over i sitt profesjonelle liv. Her er det mest snakk om å endre adferd og slike prosesser tar normalt mye tid. Det er vel heller neppe noen tvil om at det vil tvinge seg frem tekniske løsninger som gjør det mulig å ha bedre kontroll over datasikkerheten der hvor det er nødvendig, f. eks ved lokale installasjoner som gir full kontroll over de lagrede dataene.

For mange offentlige etater er det nok et stykke igjen før en utbredt delingskultur er etablert, men basert på den utviklingen vi ser i bruken av sosiale medier i den private sfæren kan det virke som om det er et sterkt behov for å dele egne erfaringer og opplevelser med andre. Hvorfor skal det ikke da også være et behov, eller i det minste et ønske, om å dele den profesjonelle kunnskapen vi besitter med andre i jobbsammenheng? Jeg velger å være optimist og tror at det bare er snakk om tid før vi ser en utbredt delingskultur i det offentlige.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sosiale medier. Bokmerk permalenken.

2 svar til Blir sosiale medier gjennombruddet for delingskulturen?

  1. lineun sier:

    Veldig bra innlegg! Jeg er optimist som deg, delingskulturen er den eneste veien å gå, forhåpentligvis ikke alt for sakte…!

  2. Anne Eid sier:

    Interessant innlegg!
    Du stiller relevante spørsmål angående delingskulturen i det offentlige.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s