Enklere kunnskapsdeling i virksomheten med sosiale medier

I mitt virke som konsulent har jeg vært innom mange virksomheter og forretningsområder. Et felles kjennetegn for mine kunder er at de i stor grad er tuftet på kunnskap og at hovedtyngden av deres verdier består av human kapital. Uten en systematisk kunnskapsdeling og –dokumentasjon representerer den humane kapitalen taus kunnskap som gjør organisasjonen sårbar i forhold til at ressurspersoner slutter. Jeg har enda tilgode å oppleve en virksomhet som virkelig tar denne utfordringen på alvor.

Det er ressurskrevende å dokumentere kunnskap på den tradisjonelle måten i form av store, tunge dokumenter som er genereres av noen få og som det er utfordrende å holde oppdatert. Sosiale medier åpner nye muligheter gjennom at flere kan bidra og det oppstår en langt større dynamikk og aktualitet i den dokumentasjonen som produseres. Effektive verktøy som skylles inn over oss med web 2.0 bølgen gjør det stadig enklere å få til en effektiv deling og foredling av kunnskapen i den “digitale almenningen”. Denne “kollektive intelligensen” er trolig mer verdt enn summen av enkeltdelene, fordi den ofte avdekker synergier og nye måter å se eller gjøre ting på.

Det mest kjente og omfattende sosiale mediet for kunnskapsdeling er Wikipedia. Det ble bokleksikonets “dødare”, og det er vel neppe mange som savner noen av de papirbaserte utgavene. Med den farten utviklingen i dagens samfunn har, er mye av informasjonen utdatert allerede før trykksverten er størknet. Wikipedia har med sine utallige bidragsytere og effektive muligheter for oppdatering av artikler både en bredde og aktualitet som overgår alle andre leksika. Wikipedia egner seg også utmerket i en mer avgrenset kontekst innenfor brannmuren, og enhver kunnskapsbedrift kan med fordel ha sin egen interne wikipedia hvor virksomhetens kjernekompetanse dokumenteres og vedlikeholdes. Det er imidlertid få virksomheter har tatt denne funksjonaliteten i bruk selv om det er veldig enkelt å sette opp en wiki. Jeg overvar nylig en intranettkonferanse hvor Mark Morell fra British Telecom (BT) presenterte BTs intranett hvor den interne BTPedia har en sentral plass. BTPedia har eksistert siden 2007 og fra sin spede start med noen få betabrukere, har den idag blitt et strategisk verktøy for kunnskapsdeling i BT med over 2000 artikler, og den er stadig voksende.

Intranettet er interessant i denne sammenhengen. Dét kan være en naturlig arena for å tilgjengeliggjøre sosiale medier-funksjonalitet. Her kan sentralisere oppsett av applikasjoner og registrering av brukerne, og dermed senke terskelen for å komme igang. Mange intranett-plattformer kommer dessuten med web 2.0 funksjonalitet ut av boksen, som samarbeidsrom (wikis), blogger, communities og diskusjonsforum.

Blogg er trolig undervurdert ifm. kunnskapsdeling. Selv om det typiske blogginnlegget trolig er mer et resultat av et personlig ytringsbehov enn et behov for å dele eller berike fagkunnskap, kan blogginlegget bevisst brukes for å aggregere kunnskap om et gitt emne gjennom kommentarer fra flere.

Sosial bokmerking er også et verktøy jeg vil trekke frem som et godt virkemiddel for kunnskapdeling innad i organsiasjonen. Dét innebærer at flere personer kan dele de samme bokmerkene og det dannes koblinger mellom personer med felles interesser som også kan utnyttes for å berike søk i et intranett.

Kunnskapsdeling handler imidlertid ikke bare om teknologi. Den største utfordringen ligger nok i etablere et nytt tankesett hos de enkelte medarbeiderne om at kunnskapsdeling er et felles gode. Her kan intranettet være en god arena for å vise de gode eksemplene.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sosiale medier. Bokmerk permalenken.

2 svar til Enklere kunnskapsdeling i virksomheten med sosiale medier

  1. arne sier:

    Etablering av organisatoriske fellesgoder er en utfordring, for mange vil nok mene at dere «produksjonsmidler» er private. Og det kan være mye makt i å ikke gi andre tilgang til informasjon som kunne ha betydning for deres yrkesutøvelse.
    Organisasjoner sliter med å etablere en god delingskultur, og den viktigste utfordringen er ikke på teknologi, men på menneskesiden. Åpenhet er skummelt ….
    Her blir det også noen utfordringer i arbeidet med Innsida2.0. Hva kommer vi til å ville dele? Får vi interne mikroblogger ala Twitter, eller blir de åpne tjenestene knyttet inn i NTNUs nye kontekst? Her er også mange muligheter.
    -arne

  2. Anne sier:

    Dette er meget interessant! Tar med meg disse tankene og mulighetene til utviklingen av intranett på egen arbeidsplass. Hvordan etablere en kultur for åpenhet og deling hos digitale innvandrere?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s