Kan sosiale medier motivere til større engasjement rundt valget?

Valgdeltagelsen i Norge har generelt hatt en synkende tendens siden midten av 60-tallet og frem til idag. Den er foruroligende lav blant de yngste, ifølge tall fra SSB var den for førstegangsvelgere helt nede i 55 % ved stortingsvalget i 2005. Kan sosiale medier bidra til å snu denne trenden?

Barack Obama viste da han ble valgt som president i USA at nettet er en viktig arena for å kapre velgere. Hans intelligente bruk av nettet og sosiale medier var en viktig årsak til at han slo knock-out på motkandidaten John McCain ved presidentvalget i 2008. Dette valget ble et gjennombrudd for bruk av sosiale medier i en politisk valgkamp. Obama skilte seg ut ved at han hadde en klar strategi for hva han ville oppnå ved bruk av sosiale medier og hadde et klart og inkluderende budskap.

Her til lands ble sosiale medier prøvd ut med varierende hell av norske politikere ved forrige stortingsvalg. Mange politikere hadde egne blogger, men de fleste partier så ut til å mangle en klar strategi for bruken av disse nye mediene. Det samme vil vi neppe oppleve ved neste valg. Sosiale medier har et stort nedslagsfelt og er spesielt interessant i forhold til å engasjere den yngre garde som er mest aktive innen bruken av sosiale media. Politikerne lar neppe tilfeldighetene styre ved neste korsvei. Det er ikke usannsynlig at neste stortingsvalg avgjøres i cyberpace. Da gjelder det å ha strategien klar.

Tilstedeværelse i cyberspace er alene ingen garanti for suksess. Det gjelder å ha en klar strategi for hva en vil oppnå og definere enkle mål. Det er viktig å vurdere de ulike medienes styrke og svakheter. Det er ingen tvil om at politikerne vil ha behov for ekstremt kyndige kommunikasjons- og interaksjonsrådgivere med inngående kunnskap om de ulike sosiale mediene og hvordan de gir størst effekt i å engasjere målgruppen. Kombinasjon av ulike medier og stor grad av lenking mellom politikeres blogger, twitter- og Facebook-konti og partirelaterte sider vil øke synligheten og åpne for tettere dialog med potensielle velgere.

I Norge er det politiske landskapet relativt homogent og de ulike regjeringsalternativene er ikke veldig forskjellige når det kommer til praktisk politikk. Vage skiller mellom de reelle alternativene er i seg selv en faktor som sannsynligvis hemmer engasjementet og valgdeltagelsen. Det er lettere å engasjere velgerne når valgene er markant forskjellige. Men de vage politiske skillelinjene betyr også at det er lav terskel for å flytte velgerne fra et alternativ til et annet. Det gjør potensialet for sosiale medier svært stort for de som klarer å utnytte det på beste måte.

Til mitt spørsmål i overskriften til dette innlegget, er min spådom et betinget ja. Hvis politikerne klarer å utnytte potensialet i de nye mediene, vil det gi en ny arena for å presentere politikerne og deres verdier for et bredere publikum og gi mulighet for en tettere dialog mellom politikere og velgerne. Jeg tror potensialet for engasjement ved bruk av sosiale medier er størst ifm. kommune- og fylkestingsvalg hvor sakene har sterkere lokal forankring og føles tettere på kroppen. Der er også påvirkningsmulighetene større.

Sosiale medier krever en ny måte å kommunisere på som er preget av mer kortfattede og direkte “meldinger” enn det vi er vant med å høre fra politikerne som gjerne bruker mange ord for å si veldig lite. I cyberspace er det omvendt – der er det om å få sagt mest mulig med færrest mulig ord. Dét er en utfordring som politikerne må ta på alvor. Kanskje avgjøres neste valg av hvem som har klart å knytte til seg de beste kommunkasjons- og interaksjonsrådgiverne?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sosiale medier. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s