eGovenment 2.0 – Sosiale medier i offentlig forvaltning

Jeg har nå gjennomført kurset eGovernment 2.0 ved NTNU Videre med Arne Krokan som ansvarlig. Dvs. en liten detalj gjenstår – eksamen – som skal leveres en gang utpå nyåret. Mitt utgangspunkt for kurset var at jeg ønsker å få bedre innsikt i hva sosiale medier kan gi av gevinst inn hos noen av de offentlige kundene jeg har i mitt virke som konsulent for på vegne av Fundator AS.

Kurset har vært veldig nyttig på mange måter. Først og fremst vil jeg si at det er noen aspekter ved sosiale medier jeg har blitt klar over som jeg ikke har tenkt så mye på tidligere. Det første er de sosiale mekanismene som ligger bak det hele og som hele tiden endrer seg i takt med mulighetene som teknologien gir. Dette betyr også at de som ikke er med på denne arenaen skjønner lite av hva som foregår og spiller seg selv utover sidelinjen. En annen ting er at jeg har fått bedre innsikt i hvilken slagkraft som ligger i  disse mediene dersom de brukes riktig iht. formålet. Dette kan jeg bruke videre som konsulent overfor både offentlige og private kunder.

Tvangsbloggingen på kurset har gitt meg både innsikt i og større trygghet rundt å publisere artikler på nettet. I starten opplevdes det litt skummelt å legge ut sine tanker om temaer jeg føler jeg ikke har inngående kunnskap om på nettet, men det handler nok litt om å slippe litt opp på kontrollen. Jeg føler at det har gått seg til såpass mye at jeg nå ønsker å begynne å blogge både om jobbrelaterte ting og min store lidenskap, mat og vin.

Kurset har foruten Arne som jo er en meget inspirerende faglærer som gir oss nye perspektiver på det meste, har det vært mange interessante forelesere inne som alle er aktive bloggere og twitrere. Lenker til noen av dem finner du nedenfor.

Jeg vil absolutt anbefale dette kurset til alle som har lyst til å lære mer om sosiale medier generelt, og innen det offentlige spesielt.

Christer Gundersen, Cecilie Staude, Ingeborg Volan, Arne Krokan

Dette innlegget ble publisert i sosiale medier. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

